Det er valg til høsten, og jeg tror det kommer til å snø griser i Helvete før jeg stemmer på Høyre (noe som er enda vanskeligere enn det høres ut som, ettersom jeg ikke tror på Helvete). Jeg skal likevel gi deg en sjanse, Fabian. En sjanse til å vise at du vil satse på å gjøre byen jeg elsker litt mer tilgjengelig for meg og andre på hjul. Jeg vet jo selvsagt at det ikke er deg som fikser alt som har med Oslo å gjøre, men du er jo tross alt kapteinen på skuta.
Etter å ha vært i Barcelona i høst, var jeg i ekstase over å være et sted hvor det ikke var fortauskanter. Dette gjelder selvsagt ikke over hele byen, men i store deler av gamlebyen, som er der mange av turistene ferdes. Jeg tok opp dette da TV2 var på besøk i februar, og på deres reportasje sa de at fortauskantene i Oslo er et kompromiss for at de blinde skal kunne ferdes også. Det har jeg full forståelse for, jeg ønsker jo at byen skal være tilgjengelig og brukbar for alle. Grunnen til at det funker i Barcelonas gamleby er kanskje at det er få biler som kjører der. Slike områder har ikke vi så mye av, men det, Fabian, det hadde også vært veldig bra. Uansett, på turen jeg hadde til Barcelona sist uke, var jeg i bydeler jeg ikke hadde vært i før. Bydeler som i større grad enn gamlebyen blir brukt av innbyggerne selv. Det som var genialt der var at samtlige (og jeg mener virkelig samtlige) av fortauskantene jeg var borti gikk helt i ett med veien. Nedsenkningen var supersmooth, og totalt fri for de ekstra 2-15 cm kant vi har på så alt for mange i Oslo. Det hjelper nemlig ikke meg så mye at fortauet er nedsunket når det fortsatt er en kant mellom fortauet og veien. Her er det store forbedringspotensiale!
En annen ting som irriterer meg med Oslo er fascinasjonen for brostein. Jeg kan forstå Akershus Festning og andre gamle områder, men hva med byens paradegate? Karl Johan ble pusset opp i 2005, og et stort parti av veien er likevel dekket av brostein! Det finnes fine heller man kan bruke i stedet. Jeg vet det. Jeg har sett det.
Enda mer irriterende er kollektivtilbudet. Det har jeg vært inne på opptil flere ganger tidligere, men en god (?) ting kan ikke sies for ofte. En ting er trikkene. Det er virkelig håpløst at vi har trikker som rullestoler, barnevogner og rullatorer ikke kan/nesten ikke kan benytte seg av i det hele tatt. I høst stod en venninne og jeg i en halvtime på Storo og ventet på en buss, mens to trikker kjørte forbi. Hun kunne tatt dem, men det er ikke sjans for meg. Kjære Fabian, vær så snill å gjøre noe med det! En annen sak er bussene. De er jo i teorien tilgjengelige. I teorien. Hvis man har med seg noen/finner noen som kan åpne lemmen. Hvis lemmen lar seg åpne. Og hvis det ikke er rushtid eller to barnevogner som skal samme vei.
Også når det gjelder busser er Barcelona overlegne. Man sier at et bilde sier mer enn tusen ord. Jeg antar dermed at dette teller for et par tusen:
Riktignok er dette flybussen, men det er helt likt på alle busser. Man trykker på en knapp og rampen kommer ut. En annen løsning er altså mulig.
Jeg var på et jobbintervju i byrådet for eldre og sosiale tjenester i november, og ble der fortalt at Oslo skal bli en aldersvennlig by. Å tilrettelegge for de eldre vil også være en hjelp for folk med nedsatt funksjonsevne. Jeg vet altså at dette er på dagsorden, og jeg har et håp, Fabian, om at du gjør planene til virkelighet. Eller, jeg har egentlig ikke et håp, men jeg gir deg en sjanse til å overraske meg.
Kan griser fly?
Godt og riktig skrevet. Sitter selv i rullestol med to amputerte bein. Hverdagene er tungvinte og vanskelige her til lands. Det er som du skriver, lov å håpe, men tror ikke på umiddelbare endringer med det første. Eva
Tusen takk for kommentar. Beklager veldig sent svar. Nei, det tror ikke jeg heller, men man må ikke gi opp håpet.
Har du sett dette? (Litt usikker på hvor det skulle postes)
http://www.nrk.no/nordland/nesten-ingen-rullestolbrukere-bruker-turistforeningens-_spesialhytter_-1.12469421
Ja, jeg har sett det. Litt usikker hva jeg tenker, men skjønner jo at man vil på “vanlige” DNT-hytter når man skal ut i det fri.