God første nyttårsdag, folkens. Dette innlegget ble først publisert på BPA-portalen, men tenkte det kunne være interessant for flere!

Hei igjen

Her kommer det siste reiseinnlegget, hvor jeg har tenkt ut tre punkter som er viktige når man reiser med assistenter. 

1. Betale reise og opphold. Det er du som arbeidsleder som må betale for assistenten. Det er jo på en måte kjipt at det blir en god del dyrere å reise enn før, men hvem skulle ellers betalt? Det er jo ingen menneskerett å reise. Dersom du har en BPA-tilbyder med driftskonto kan mat dekkes der, med statens utenlandssatser. Sånn var det i Uloba, og sånn er det i Aleris. Det er godt mulig noen driftskonti også dekker reise, det vet jeg ikke. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor noen velger å ha en BPA-ordning uten driftskonto.

  
2. Reise med samme fly. Da vi skulle hjem fra Thailand hadde vi booket assistenten på Norwegian, mens vi selv fløy med Thai Airways. Dette var selvsagt på grunn av prisen. Nå kommer det jo an på hjelpebehovet ditt, men det kan være lurt å reise på samme fly. Både fordi man kan få behov for hjelp på flyreisen, og fordi det er kjipt om ditt eller assistentens fly er forsinket/innstilt og du da står uten hjelp. Dessverre måtte min assistent være i avgangshallen i Bangkok i nesten et døgn, med migrene, men hun skulle jo heldigvis ikke på jobb på en stund, hjemme i Norge. 

  
3. Annerledes arbeidsdag. På reise har mine assistenter en ganske annerledes arbeidshverdag. De hjelper med morgenstell som vanlig, også har de egentlig ikke så fast arbeidstid etterpå. Stort sett henger de med på hva enn Manneb og jeg gjør, og er sånn halvveis på jobb, halvveis ikke. Timeantallet er imidlertid bestemt på forhånd. Nå finnes det jo like mange måter å organisere dette på, som det finnes mennesker. Jeg sier ikke at min måte er den beste. Faktisk vil jeg heller oppfordre til å snakke med assistentene dine, og finne ut hva som er best for dere. 

Både Uloba og Aleris har reiseavtaler, som gjør at du kan omgå arbeidsmiljøloven for en begrenset tidsperiode. Det er likevel viktig å huske på at dersom du har et stort hjelpebehov, slik som meg, er det slitsomt å være på jobb hver dag. Hotellrom er ikke like godt tilrettelagt som hjemme. Dagene er kanskje kortere og mer spennende, men man må ikke drive rovdrift på assistentene. Da vi var på treukers vintur og treukers Thailandtur hadde vi derfor assistentbytte underveis i ferien. 

  
Håper dette var nyttig. Bare å stille spørsmål om det er noe jeg har glemt! Godt nytt år! 

6 comments on “Å reise med assistenter

  1. Hei Carine
    her må du nok gjøre hjemmeleksen din litt bedre 🙂 du kan få dekt både reise, mat og opphold av din BPA levrandør dette vet jeg at gjelder både Uloba og alaris. Har selv dekket USA,Thailand, Dannmark, Finnland, Tyrkia, Spania, Nederland, Svergie og Storbritannia reiser for mine assistenter gjjenom først uloba og nå dedicare.

    ellers synest jeg det er et viktig inlegg å leggw vekt på. reising med assistent er både gøy og utfordrende men jeg er utrolig takknemmelig for at det er mulig

    Godt nyttår

    1. Åh, hvis det er sant er det veldig gode nyheter! Men jeg spurte Uloba, og de sa nei. Da var det ikke så lett å vite. I Aleris har jeg ikke prøvd, for jeg hadde ikke nok på driftskontoen. Men jeg skal absolutt sjekke det ut! Takk for bra kommentar ?

  2. Litt spesielt å kose seg på Thai Business mens assistentene er stablet på “cargo”-class hos Norwegian…..

    Viktig å ha respekt og likeverd for de folka som faktisk gjør at du kan bo hjemme.

    Bare en liten tankevekker.

    Godt nyttår og lykke til med utfordringer for det nye året:)

    1. Haha, så morsomt at du synes det! Ja, jeg skal ta det til etterretning. Når det er sagt “måtte” jeg kjøre Business pga rumpa, og forskjellige sittestillinger. Jeg kjenner også heldigvis assistentene mine godt nok til å vite at de hadde det fint. Men takk for tips. Det er ikke så ofte jeg får høre at jeg burde tenke mer på andre, så jeg tar det virkelig til meg. (Når det er sagt var både hun som kjørte “cargo” med Thai, sammen med min mor og tante, og hun som kjørte et kliss nytt Dreamligner-fly svært fornøyde med standarden altså.) Men nå som jeg har funnet ut at man kan få støtte til reise, jfr kommentaren over, kan vi alle kjøre Business neste gang! 🙂
      Godt nytt år til deg og!

      1. haha for en kommentar Thomas, assistenten leid nok sikkert ingen nød på norwegian.
        uavhengig av det så er assistenten på jobb og får lønn, det er selvsagt litt mer luksus med busisniss men å få muligheten til å reise til Thailand lønnet tror ejg nok alle synest er topp. Og jeg tror de fleste assistenter får vite hvor sterkt de er prissatt for at de gjøre livene våre mulig 🙂
        sorry carine tok visst over kommentarfeltet her :-p
        ha en fin uke

  3. Reiseutgifter for assistenter
    Assistenters reiseutgifter mellom eget hjem og ordinært arbeidssted dekkes ikke.
    Er assistenter med på reise, er det kun ekstrautgifter som dekkes. Benyttes taxi sammen med medlemmet, regnes ikke dette som ekstrautgift.
    Dersom arbeidsstedet midlertidig flyttes, kan reiseutgifter dekkes.
    I slike tilfeller må arbeidsleder og assistent avtale reisemåte og godtgjørelse for utgiftsdekning.
    Billigste reisemåte skal alltid velges.
    Det er kun reiseutgifter mellom ordinært arbeidssted og midlertidig arbeidssted som dekkes.

    fant deettte hos uloba 🙂 venninna m bytta akkurat tl alaris og un sa også at de dekker reise 🙂 er utrolig bra eneste ulempen er for de som reiser mye så dekker de ikke mer enn den summen man har på driftskontoen så er kontoen tom så må man dekke det selv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *