Som varslet i går kommer det her en fortelling jeg synes er svært alvorlig. Dette handler om de som drifter trygghetsalarmen min, altså de som skal komme dersom uhellet er ute, og det skjer noe som assistenten/Mannen/etc ikke fikser på egen hånd, eller hvis jeg er alene, for eksempel ved fall eller tilsvarende. Jeg har klippet ut nesten hele e-posten jeg har sendt til min saksbehandler i bydelen, der jeg redegjør for hva som har skjedd. 

“På grunn av flyttingen skulle vi denne uka bytte nøkler, slik at de nye eierne i Frydenbergveien skulle få nøkkelen sin, og trygghetsalarmselskapet skulle få min nye. Det er nødvendig at de har nøkkel, slik at de kan låse seg inn i nødstilfeller. Da han gav meg min gamle nøkkel viste det seg imidlertid at nøkkelen han hadde var til en annen bruker. Dette oppdaget jeg utelukkende fordi nøkkelen han gav meg var såpass distinkt. Min husnøkkel er jo veldig ordinær, så hadde denne andre vært det også, hadde jeg ikke sett det. 

De fant riktig nøkkel dagen etter, så nå har jeg fått riktig nøkkel tilbake, men jeg ser likevel svært alvorlig på dette. Det betyr at dersom jeg eller den andre brukeren hadde hatt et nødstilfelle ville trygghetsalarmselskapet stått utenfor døra med feil nøkkel, ikke klart å komme inn, og hvem vet hvilke konsekvenser det ville hatt for oss brukerne. I tillegg svekker det min tillit til dem betydelig. 

Nå skal det sies at min tillit til dem ikke er veldig høy i utgangspunktet. Bare etter at vi avtalte nøkkelutvekslingen på mandag fikk jeg to telefoner fra dem, hvor den som ringte ikke hadde fått med seg at alarmen var flyttet. Jeg sa fra i begge samtalene at alarmen var flyttet, og at vi har avtalt å utveksle nøkler på onsdag. Greit nok at det kommer opp feil hos dem når alarmen er uten strøm, og fint at de sjekker opp, men det tok dem ti sekunder å sjekke fila mi og se at det jeg sa stemte, så for meg virker det uoversiktlig og ineffektivt at dette skjedde to ganger. 

Verre enn disse to telefonene, men ikke verre enn nøkkelrotet, var en hendelse som skjedde i høst. Jeg hadde snakket med trygghetsalarmselskapet tidlig en onsdag, hvor vi avtalte montering og slikt. Seinere på dagen fikk jeg en telefon fra et ukjent nummer, hvor en dame presenterte seg, fortalte hvem hun ringte på vegne av, og hva hun ønsket. Det tok meg litt tid å skjønne hva hun snakket om, men det ble etter hvert klart at hun ringte til trygghetsalarmselskapet på vegne av en annen bruker. Hun sa de hadde satt henne over til dette telefonnummeret (mitt). Hvordan det er mulig aner jeg ikke, men her fikk jeg navn og adresse på en annen bruker, informasjon som kan være sensitiv, og som jeg ikke skulle ha. Heldigvis var det all informasjonen jeg fikk, men det er likevel for mye. 

Alt i alt synes jeg dette er svært alvorlig, og det har gått så langt at jeg vil klage. Jeg betaler rundt 300 kroner hver eneste måned for å “abonnere” på denne sikkerhetstjenesten, og jeg føler ikke at det er sikkert i det hele tatt.” 

  
God påske. 

2 comments on “Trygt?

  1. Skremmende lesning. Det er godt at du klager, for sånt kan man jo bare ikke godta. De må få endret på rutinene sine asap.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *